✔در زندگی کاری هر مدیری موقعیتهایی پیش میآید که طی آنها مدیر احساس میکند یک جای کار میلنگد و شرکت یا تیم تحت رهبری او آنچنان که باید و شاید خوب کار نمیکند و ضعفهایی جدی در این مجموعه وجود دارد. این احساس در میان مدیران جوان و کم تجربهای که معمولا از اعتماد به نفس و تجربه کمتری برخوردارند بیشتر مشاهده میشود.
✔به هر حال آگاهی به موقع مدیران تازه کار از این نقاط ضعف و نواقص میتواند نقش بسزایی در کنترل و محدودسازی پیامدهای منفی ناشی از آنها داشته باشد و آینده مدیریتیشان را تا حد زیادی تضمین کند. حال سوال اینجاست که یک مدیر چگونه میتواند این مشکلات و علائم را تشخیص دهد؟
🔴علامت اول: نتایج کاری شرکتتان پایینتر از حد انتظار است:
در هر کسب و کاری، دستاوردهای کاری بهعنوان معیار اندازهگیری و چوب محک تلقی میشود. بنابراین چنانکه شرکت تحت رهبری شما بهطور پیوسته عملکردی ضعیفتر از حد انتظار ارائه میدهد بدانید که مشکل از کارکنانتان نیست، بلکه این سبک اعمال مدیریتتان بر کارکنان است که آنها را به سمت ارائه عملکردی ضعیف سوق داده است. در این حالت شما باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:
▪️خیلی زود قضاوت نکنید. یکی از اشتباهات رایج بین اغلب مدیران این است که آنها به شکلی عجولانه در این مورد تصمیمگیری میکنند و عمدتا تقصیر را بر گردن کارمندان زیردست خود میاندازند در حالی که در چنین موقعیتهایی مدیران باید انتقاد کردن را از خود و روشهای مدیریتیشان شروع کنند.
▪️از سرزنش کردن و مقصر دانستن عواملی که خارج از کنترلتان هستند بپرهیزید.
بعضی از مدیران که شرکتشان دچار مشکل میشود به شکلی ناشیانه عوامل بیرونی مانند ورود محصول جدید از سوی رقبا به بازار یا نابسامانیهای اقتصادی در کشور یا حتی جهان را در رقم خوردن مشکلات دخیل میدانند.
▪️مقصر مشکلات موجود همیشه اول مدیر است و بعد شاید کارکنان! هر وقت مشکلی در مجموعه زیر نظر شما رخ داد به یاد داشته باشید این شما هستید که این مجموعه را مدیریت میکنید و اگر مشکلی وجود دارد در وهله اول تقصیر آن متوجه شماست و در درجه بعد شاید کارکنان مقصر باشند که در این حالت نیز اگر کارمندی دچار اشتباه یا کم کاری شد باز هم مقصر اصلی شمایید و نه هیچ کس دیگر.
🔴علامت دوم: جریان ایدههای جدید در شرکتتان کند است یا اصلا وجود ندارد:
سازمانهای امروز بدون تزریق ایدههای نو خیلی زود از بین خواهند رفت. برای حل چالشهای جدید به ایدههای جدیدی نیاز هست. این مدیر مجموعه است که میتواند محیط مناسبی را برای پرورش ایدههای نو ایجاد کند. برای ایجاد چنین محیطی به موارد زیر توجه داشته باشید:
▪️به دام سخن گفتن به جای شنیدن نیفتید:
اگر مدیری به دنبال حل مسائل و چالش هاست بیش از هر چیزی به راهحلهای نو نیاز دارد که این ایدهها باید از جانب کارکنانی ارائه شود که از نزدیک دستی بر آتش دارند. پس باید به کارکنانتان فرصت اظهارنظر و ایدهپردازی نامحدود بدهید.
▪️جو هراس از ایده پردازی در مجموعه تحت رهبریتان را بشکنید:
شما بهعنوان یک مدیر باید از کسانی که به دنبال تجربه کردن روشهای جدید برای انجام کارها هستند به شدت حمایت کنید نه اینکه آنها را از این کار بترسانید. حتی اگر تجربیات جدید به شکست هم منتهی شد شما باید به جای مجازات عامل، این شکست را به فرصتی برای یادگیری سازمانی تبدیل کنید.
🔴 علامت سوم: کارکنانتان از شما و از همدیگر فاصله دارند و غریبه اند:
اگر در جریان بازدید از محل کار افرادتان حس کردید که رابطه بین آنها با هم و همچنین با شما عاری از صمیمیت است و اعتماد متقابل بین شما و آنها وجود ندارد باید در سبک مدیریتیتان تجدیدنظر کنید چرا که این وظیفه مدیر است که با ایجاد جو اعتماد بین کارکنان آنها را به اجزای تشکیل دهنده یک من برتر تبدیل کند.
🔴علامت چهارم: افرادتان مثل روبات کار میکنند و هیچ گونه احساس و هیجانی از خود بروز نمیدهند:
بعضی از مدیران به اشتباه فکر میکنند که اگر تمام کارکنانشان سرشان در کار خودشان باشد و دقیقا مثل روباتها مشغول کار کردن هستند همه چیز بر وفق مراد است و بهره وری بالاست. این تلقی کاملا اشتباه است، چرا که کار بدون هیجان و علاقه به سرعت موجب فرسودگی دلزدگی کارکنان خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد چنین جوی لازم است:
▪️روحیه شادکاری و با هیجان کار کردن را در زیرمجموعه هایتان تقویت کنید.
▪️با کلیه کارکنانتان بهطور پیوسته دیدارهای رو در رو و صمیمانه داشته باشید و آنها را در جریان احوالات شرکت قرار دهید.
▪️موفقیتهای کاری را به همراه کارکنانتان جشن بگیرید و به آنها ثابت کنید که آنها را در پیشرفت امور سهیم میدانید.
Leave A Comment